Rusák

Rusák

Teda spíš Sovět. Protože tenhle konkrétní benzínový vařič byl vyroben v roce 1985 u příležitosti XII. Světového Festivalu Mládeže v Moskvě.

Proč o něm píšu?

Sháněl jsem nějaký benzínový vařič pro zimní období, kdy plyn nefunguje tak dobře, jako při vyšších teplotách. A samozřejmě je benzíňák větší frajeřina.

Všechny nové benzínové vařiče jsou cenově dost vysoko a to mě vždycky odrazovalo. Rozhlížel jsem se tedy po bazarech a na Aukru a objevil tenhle typ. Než jsem něco koupil, rozhodil jsem sítě, jestli někdo nemá nějaký podobný zastrčený doma a nepoužívá ho. Že bych ho od něj za rozumný peníz koupil. Jeden kamarád nožíř (Zrzavý Orm) mi odepsal, že má doma přímo tohohle krasavce, ať mu pošlu adresu, že mi ho pošle. A já na něj: “Za kolik?” a on: “Cenu neřeš!, ale jestli máš doma nějaký starý nůž české výroby a válí se ti doma jako mně ten vařič, udělal bys mi radost.” Já jsem si vzpomněl, že mám doma nějaký socialistický zavírák (prý z polní lékárničky) a poslal jsem mu ho a on mi na oplátku poslal tohohle úžasného pomocníka.

Takže mi přibyl další díl výbavy na čundry – Sovětský vařič Primus s přezdívkou Smjerť turisty. Nevěděl jsem, jak tato přezdívka vznikla, ale kamarádi mi řekli, že při špatném těsnění nebo špatné manipulaci začal hořet celý a nešel uhasit. A ve dvou případech si na něm vařili ve stanu a museli ho vyhodit ven a nechat dohořet tam, jinak by jim prý stan shořel.

Trochu odrazující informace, co teď?

Celý jsem ho tedy do šroubku rozebral, vyčistil, přestříkal obal na zeleno (původní sytá oranžová se mi k výbavě nehodila), kompletně přetěsnil a zase složil. Zkusil jsem ho zapálit a v pohodě. Loni jsem ho poprvé testoval naostro a ne jen jednou (asi pětkrát) a SUPER! Někoho může odradit, že dost hučí, ale pro mě je to spíš příjemný zvuk. A výkon má jak raketoplán.

A jak se s ním vlastně zachází?

  • otevřete horní víko
  • vyndáte ven ovládací kolečko na osičce (nedá se ztratit, je na řetízku)
  • vyklopíte boční část víka a tím dostanete vařič do pracovní polohy
  • vyklopíte ochranný štít nádrže nahoru, aby se k ní dostalo více tepla při rozběhu
  • zasunete osičku kolečka skrz obal a nasadíte na ventil hořáku
  • kolečkem několikrát otočíte doleva a doprava, tím se vyčistí tryska), nezapomeňte skončit vlevo – uzavřeno
  • misku pod hořákem naplníte lihem (nejlepší z lahvičky s malou dírkou, třeba od kapek do očí, aby se moc nevycvrndalo), líh zapálíte
  • těsně před tím, než líh vyhoří, pootočíte trochu kolečkem doprava, měly by chytnout první výpary benzínu
  • když je plamen konstantní, můžete přidat pootočením kolečka na výkonu
  • sklopíte ochranný štít a jde se vařit

Takhle sepsaný postup vypadá dost komplikovaně, ale je to po pár pokusech brnkačka. Někdo nepoužívá líh, ale pootevře kolečkem ventil a rukama zahřívá nádržku. Z ní začne vytékat skrz hořák benzín. Pak ventil uzavřou a benzín zapálí. Na tomhle postupu mi vadí dvě věci – benzín nepříjemně rychle blafne a při hoření dost začoudí celý hořák.

Na fotce vypadá veliký, ale je to malá krabička, asi 13x13x5cm.

EDIT 2022:


Pokud by někoho zajímala rozborka a sborka Rusáka, našel jsem na YT video:

Optimus 8R Petrol / Soviet primus pt1 / Gasoline Stove | Restoration

A kdyby někdo náhodou sháněl náhradní díly (knot, těsnění) – tak E-bay:

GENUINE ORIGINAL FULL REPAIR SERVICE KIT CAMPING Stove USSR Primus PT-1 TOURIST


POKUD CHCEŠ ČLÁNEK OBODOVAT či OKOMENTOVAT, BUDU JEN RÁD.

Systém bodování je následující  . . .  článek je perfektní ,  článek je kravina
Formulář na komentáře a na diskusi, nápady  či kritiku je ještě níž pod bodováním.

Jestli tě zajímají články na stejné téma, tak hned pod čarou (za takovou knížkou) je odkaz. Dále se dají vyhledat stejná klíčová slova – za “lístečky”. Ještě se dá přeskakovat na PŘEDCHOZÍ a NÁSLEDUJÍCÍ článek.

4.9 30 hodn.
Přidej své body
Sledovat
E-mailem upozornit na
guest

12 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější
Vložené zpětné vazby
Zobrazit všechny komentáře
Dany
Dany
1 rok od zveřejnění

Taky skvělá je savetskaja kopie německýho Juvela, to zase vypadá jak konzerva. Taky samodujka, akorát díky poctivé kovářské práci trochu těžší. Ale za ca velkýho panáka benzinu litr vody ve varu. A tenhle krabicoidní měl s sebou kolega na naší návštěvě U.S.A., kdež po campech budil značný obdiv. A když ušáci slyšeli, odkud ta kochmašina pochází… Číst vice »

David Šitavanc
David Šitavanc
1 rok od zveřejnění

Ahoj, náhoda mě tímhle vařičem taky potrefila, a tak bych jen doplnil, že – dle originálního ruskýho návodu – se při startování nemusí používat líh, ale stačí otočit kolečko do polohy Zapusk (start), a do startovací mističky nateče samospádem trochu benzínu z nádržky. A pak už je to jasný…

Měj se krásně, D.

Dino
Dino
10 měsíců od zveřejnění

Za mě se mu říkalo Sergej, 80 až 85. Problém byl že když se nádržka naplnila moc, tak pojistný ventil odpustil natlakované palivo, jev nepodobný stihačce s forsáží a to jak plamenem z ventilu tak zvukovým doprovodem. Na rozehřátí se používala část kostky pevného lihu. Kdo má zapalovač z tryskou do větru, tak stačí jen nahřát trochu nádržku… Číst vice »

Kilivo
Kilivo
4 měsíců od zveřejnění

Zdravim Vás,
chtěl bych se zeptat, jestli se dá vytáhnout ventil, kterym by se měl ovládat výkon. Mám teď tento vařič a nejde mi štelovat výkon. Jen jede pořád stejně a ani nejde zastavit. Musím ho vždycky zfouknout. Jinak už bylo všechno rozebraný a pročištěný.

Předem díky za odpověd

Kilivo
Kilivo
Reakce na  Bošek
4 měsíců od zveřejnění

Nazdar, jasně že počkám 😉

Díky moc

Kilivo
Kilivo
Reakce na  Bošek
3 měsíců od zveřejnění

Super, díky moc.

Ať se ti daří 😉

Lucie
Lucie
1 měsíc od zveřejnění

Ahoj.Hezky prosím o tip ,kde vařič sehnat .